We gaan ophogen!

We zijn bijna 3 maanden op weg met de Clomipramine en alweer zo’n 2 maanden op 75mg. Dat ging heel goed, dus konden we daarnaast de Oxazepam afbouwen. We zijn van 60mg naar nu 20mg gegaan (ochtend en middag 5mg en avond 10mg).

Twee weken geleden begon ik een verandering op te merken in deze afname van 202004 - 28dosering, want het duurde langer om te herstellen na een afbouw van de oxazepam. In overleg met de psychiater heb ik toen een verlaging overgeslagen om even bij te tanken, want het kost heel veel energie om af te bouwen. Je gaat twee dagen op (het moment dat je weet dat je de volgende afbouw in kunt zetten) en dan vijf dagen af (moe, wiebelig, gespannen).
Twee weken hoefde ik even helemaal niet tornen aan de dosis en deed me goed, het voelde als een korte vakantie en ik was weer even wat langer dan twee dagen stabiel.
Daarna volgde de afbouw naar 20 mg en werd het moeilijker, de paniek ligt weer op de loer en ook de neerslachtige gevoelens spelen weer een rol. Daar zit ik nu een dag of vijf in.

Natuurlijk helpt het totaal niet mee dat we nu geen kant op kunnen en we onze familie en vrienden niet kunnen zien, want ik heb hele sterke behoefte om mijn ouders vast te houden en me even helemaal over te geven. Ik ben moe, ontzettend moe en slaap het liefste weer midden op de dag om de rest van de dag door te kunnen komen.

Naar het moment waar we nu zijn hebben we de afgelopen maanden toe gewerkt, we gaan fine-tunen.

Vanmiddag had ik een telefonisch consult met mijn psychiater, altijd fijn. Dit keer via 202004 - 28 2Face-Time. Hoe gaat het vraagt hij. Ik geef aan dat ik in de terugval zit, zoals we voorspeld hadden en dat met name de neerslachtigheid opspeelt. De paniek is op de achtergrond aanwezig, maar zet niet door. De psychiater pakt de resultaten van de bloedtest erbij en rekent uit dat ik rond de 130 scoor waar je tussen de 200 en 400 moet scoren om goed voorzien te zijn van het medicijn. Ik zit dus nog te laag en kan zeker nog 50mg gaan verhogen. Dat is een goed teken, er is genoeg ruimte voor verbetering.

We besluiten om de Clomipramine met 25mg te gaan verhogen voor de komende 14 dagen. Ook de Oxazepam verhogen we met 5mg en dat houden we ook twee weken vast. Na 14 dagen zou de verhoging genoeg opgenomen moeten zijn en dan kijken we verder.

Dit medicijn kan je veel scherper instellen en kost daardoor ook veel meer tijd om goed in te stellen. Het voelt bijna als een revalidatieproces of een grondige onderhoudsbeurt.

202004 - 28 3

Plaats een reactie